Матеріали до практики



ЗВЕРТАЄМО УВАГУ УСІХ ПРАКТИКАНТІВ!
  • Пам’ятайте, конспект, який ви берете за основу є не тільки у вас, а й у вчителя.
  • Коли ми з вами створювали конспект, то намагалися продемонструвати можливості творчого пошуку, але ніяк не передбачали, що ви будете копіювати.
  • Ми наголошували, не намагайтеся використати одночасно, на одному уроці таку кількість незнайомих учням видів роботи. Кожен з нових видів роботи має бути поступово уводитися і відпрацьовуватися.
  • Вашим завданням обрати такі види та форми роботи, що дадуть найбільший ефект у вашому класі. Ви складали таблицю «Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів», вона й мала вам допомогти.
Творіть, але будьте виважені!


Пам’ятка для самоаналізу уроку учителем

   У процесі  самоаналізу уроку доцільно відповісти самому собі на такі запитання:
Ø     Наскільки зміст уроку відповідає вимогам навчальної програми?
Ø     Яке місце уроку у вивченні теми або розділу? Як він пов’язаний з попереднім і наступними уроками теми (розділу)?
Ø     У чому специфіка уроку? Який його тип? Чим вмотивований вибір нестандарнтного типу (якщо є)?
Ø     Яка мета уроку (навчальна, виховна, розвивальна)? Який між ними взаємозв’язок? Які основні шляхи обраня для досягнення мети? 
Ø     Чи формувалися на уроці мовні й мовленнєві компетенції ( на уроках літератури - аксіологічна та літературознавча)? Чи надавалась належна увага особистісному розвитку учня?
Ø     Наскільки структура уроку виявилася раціональною длядосягнення  мети? Чи правильно було розподілено час на уроці?
Ø     Які завдання уроку були головними? Які особливості класу, окремих груп школярів були враховані в завданнях?
Ø     Які методи навчання були поєднані для розкриття нового матеріалу? Наскільки доцільний вибір методів навчання? Чи було застосовано інноваційні методи (розв’язання проблемних завдань, навчання за алгоритмами, моделювання ситуацій спілкування і под)?
Ø     Які форми навчання були застосовані на уроці, їх доцільність  та ефективність? 
Ø     Наскільки доцільно було використано наочність і технічні засоби навчання?
Ø     Які реальні навчальні можливості учнів та їхні особливості були враховані при плануванні та проведенні  уроку? Чи було застосовано диференційований підхід до учнів?
Ø     Чи проводилася робота з розвитку мовлення,  чи збагачуваввся й уточнювався словниковий запас учнів, чи удосконалювався граматичний лад мовлення, чи провадилася робота над правильним інтонуванням і дотриманням орфоепічних норм? Чи зверталася увага на дотримання мовного режиму?
Ø     Як було організовано контроль рівня засвоєння мовних і мовленнєвих знань, умінь і навичок? У яких формах і якимиметодами цей контроль здійснювався? На чому грунтувалося оцінювання?
Ø     Чи було використано виховні можливості змісту дидактичного матеріалу з мови (ентокультурознавчі відомості, інформація про загальнолюдські цінності) та літературного (література)?
Ø     Що допомогло забезпечити належний рівень працездатності учнівпротягом усього уроку?
Ø     Чи вдалося раціонально використати час, запобігтиперевантаженню учнів?
Ø     Чи підтримувалась належна психологічна атмосфера у спілкуванні з учнями? Завдяки чому?
Ø     Чи було передбачено «запасні» методичні прийоми на випадок непередбачених ситуацій?
Ø     Чи були відхилення від плану уроку, якщо так, то чому? Що в плані (конспекті) уроку варто відкоригувати?
Ø     Чи повністю вдалося реалізувати поставлені завдання? Якщо не вдалося, то чому? Як і коли можна  це виправити?
Ø     Які недоліки уроку? У чому полягають їхні причини?
Ø     Які висновки необхідно зробити на майбутнє?

  Існує декілька алгоритмів самоаналізу уроків. Пропонуємо вашій увазі деякі з них.
Схема самоаналізу уроку І
1.     Яке місце уроку  у вивченні теми, розділу, курсу? Як пов'язаний урок з попередніми й наступними уроками? У чому його специфіка?
2.     Як характеризуються реальні навчальні можливості учнів класу? Які особливості учнів були враховані мною при плануванні уроку?
3.     Досягення мети: 
Ø     освітні завдання уроку;
Ø     виховні завдання;
Ø     завдання розвитку інтелекту, волі, емоцій, інтересів;
Ø     взаємозв'язок дидактичних, виховних цілей розвитку на різних етапах навчання.
4.     Які задачі були для мене головними, стрижневими, як було враховано особливості класу, окремих груп учнів?
5.     Чому саме така структура уроку була, на мою думку, раціональною для розв’язання цих завдань? Наскільки раціонально було використано час?
6.     Які основні поняття були головні на  уроці і чому? Як співвідносилися  діяльність учнів щодо сприйняття нового матеріалу та самостійне розвязання ними мовних задач?
7.      Які методи і засоби навчання були використані на уроці? Чи були вдалими  їхній  вибір і поєднання?
8.     Яке поєднання форм навчання було обрано для опрацювання нового матеріалу і чому? Чи  було застосовано диференційований підхід?
9.     Як було організовано контроль рівня засвоєння мовних знань, мовно-мовленнєвих умінь і навичок учнів?
10. Чи повністю було використано виховні можливості дидактичного матеріалу?
11. Як використовувався на уроці навчальний кабінет? Чи доцільно було використано наочність і технічні засоби навчання?
12. Чи було забезпечено психологічний комфорт? Чи було дотримано культури розумової праці?  Чи не були учні перевантажені?
13. Чи було передбачено інші види робіт на випадок виникнення непербачуваної ситуації?
14. Чи повністю вдалося реалізувати всі завдання? Якщо не вдалося, то чому? Які саме?

Схема самоаналізу  уроку 2

1.     Чи відповідає зміст мого уроку вимогам програми, чи правильно визначено тип уроку, як цей урок пов’язаний з попередніми й наступними уроками?
2.     Чи правильно мною були визначено навчальну, виховну й розвивальну мету уроку та його завдання? Чи досягнуто мети? Чи відповідає завданням зміст уроку?
3.     Чи правильно визначено структуру уроку? Чи вдало було організовано на уроці роботу з формування основних мовно-мовленнєвих умінь, навичок?
4.     Які методи навчання були застосовані на уроці? Чи доцільні їх вибір і поєднання?
5.     Чи доцільно використано наочність і технічні засоби навчання?
6.     Які форми навчання (масові, групові, індивідуальні) домінували на уроці? Чи вдалий їхній вибір і поєднання?
7.     Чи ефективно було організовано самостійну роботу учнів, чи застосовувались елементи самоосвіти та  самовиховання?
8.     Чи об'єктивно і відповідно до норм оцінені мною знання й мовно-мовленнєві вміння учнів?
9.     Чи правильно здійснювався на уроці інструктаж щодо домашнього завдання, чи визначалися його обсяг і складність? Чи було воно диференційованим?
10.                        Чи раціонально використано час уроку?
11.                       Які елементи, етапи, форми, методи були найбільш вдалими, чому?
12.                        Чи здійснювались внутрішньопредметні і міжпредметні зв'язки? Як?
13.                       Чи було дотримано правил педагогічного такту,  етики, норм стосунків вчителя й учнів?
14.                       Що було зайвим у моїй діяльності і в діях учнів? Які недоліки було виявлено, як їх усувати?

3 коментарі:

  1. Сподіваємося, що вам це буде допомагати, а не лякати. Не той вчитель гарний, хто все робить правильно (як колись навчився), а той, хто здатен навчатися і удосконалюватися.

    ВідповістиВидалити
  2. Очі бояться, а руки роблять.
    Поки що живу на етапі "очі бояться" )))

    ВідповістиВидалити
  3. Але ж уроки російської ви проводите і готуєте, отже вже "руки роблять". І з кожним уроком мають це робити краще.

    ВідповістиВидалити

Архів блогу